top of page
Фото автораКущ Олексій

Що потрібно Україні під час війни?



Червона пігулка болісної правди реальності чи її антипод - синя пігулка як блаженна брехня ілюзії?


Можна сказати ще жорсткіше - "тепла ванна" під час війни вбиває, бо заважає концентрації та пошуку оптимальних рішень.


Так вийшло і з зерновим коридором.


Сьогодні він став хорошим тестом щодо нашої економічної резистентності до фактора війни.


Ще навесні минулого року я сформулював такі тези.


Давайте виходити з того, що морська логістика для нас повністю заблокована.


Якщо ми й отримаємо тимчасове поліпшення в цьому питанні - краще ставитися до цього як до приємного бонусу, не застосовуючи цей фактор як постійну величину у формулі нашої нової економічної моделі розвитку.


Звідси мої тези:


1. Запуск національної програми переробки аграрної сировини.

2. Створення логістичних центрів для зберігання сировини в суміжних дружніх країнах.

3. Створення транспортно-логістичних хабів на заході країни.


Стратегічна мета - зниження фізичних обсягів сировинного експорту та підвищення рівня доданої вартості експорту.


Завдання - знизити навантаження на логістичну і транспортну системи країни, підвищити рівень енергетичної безпеки за рахунок збільшення питомої ваги біопалива в енергетичному балансі.


Що потрібно було зробити?


1. Запуск трирівневої програми переробки аграрної сировини:

- мікрорівень - надання безоплатних технологічних і технічних грантів (обладнання) малим фермерським і сімейним господарствам для запуску програми "малої переробки" аграрної сировини.


- мідлурівень - кооперація середніх фермерських господарств і допомога їм держави у вигляді: компенсації відсоткової ставки; компенсації частини тіла кредиту на купівлю обладнання; компенсація витрат на підключення до мереж; компенсація вартості монтажних робіт, інжинірингових і маркетингових послуг; держгарантії під час експорту тощо.


- макрорівень - створення на базі підприємств Укрспирту державної біопаливної компанії, виробництво біоетанолу, спирту.


Мета зазначених вище заходів - зниження параметрів сировинного експорту (тоннаж) на 20-30% і збільшення питомої ваги біопалива в енергетичному балансі до 10-15%.


Одне із завдань - створення децентралізованої переробки, практично невразливої в контектсті ракетних ударів.


2. Створення в таких країнах, як Польща, Молдова, Румунія, терміналів зі зберігання українського зерна на умовах митного складу ("сухі порти").


Мета - накопичувати стратегічний продовольчий запас країни в безпечних місцях і продавати надлишки на піку світових цін.


3. Створення у Львівській області роздавального транспортного логістичного хаба з перевантажування зерна на зерновози, адаптовані до європейської "колії".


Проведення митного контролю українською та польською митницями безпосередньо в терміналах хаба.


Мета - прискорення і збільшення вантажообігу в балтійські порти.


4. Запуск державної програми закупівлі зерна у дрібних і середніх фермерських господарств з метою стабілізації внутрішніх цін на зерно.


Мета - збереження мотивації у невеликих фермерських господарств і далі вирощувати зерно.


5. Перегляд моделі відшкодування ПДВ при експорті (мораторій на відшкодування ПДВ за сировинним експортом та безперебійна виплата відшкодування за експортом продуктів переробки).


Мета - застосування фіскальних стимулів для створення додаткових виробничих переділів.


6. Створення логістичної кооперації для формування партій зерна на експорт дрібних і середніх фермерських господарств.


Мета - мінімізація закупівельної монополії зернотрейдерів.


7. Запуск цифрової платформи з торгівлі залізничними та портовими квотами.


Мета - допуск до транспортних комунікацій і портової інфраструктури малого та середнього бізнесу. Мінімізація впливу на галузь портової та залізничної мафії.


8. Введення спеціального військового податку на експорт великих партій зерна.


Мета - надходження в державний бюджет частини зернової ренти.


Зараз Єврокомісія планує запуск "маршрутів солідарності" для вивезення українського зерна.


Можливо, в односторонньому порядку запустить зерновий коридор Туреччина.

Але це все - про інтереси зернотрейдерів, великих ТНК.


А дрібні та середні фермерські господарства, тим часом, повністю втрачають мотивацію що-небудь вирощувати.


Тобто вся стратегія станом на зараз - забезпечити максимальне вивезення "накопичувального підсумку" двох сезонів: 2021/2022 і 2022/2023.


А далі? Що буде рости на цих землях далі?

6 переглядів0 коментарів

Comments


bottom of page